9 vuotta yrittäjinä täyttyi tänään ja ajattelimme kertoa teille mitä kaikkea sinä aikana on tapahtunut.
Vuonna 2009 valmistuimme hortonomeiksi Oulun ammattikorkeakoulusta. Opiskelun jälkeen Meeri lähti Etelä-Suomeen töiden perässä ja Johanna pysyi Oulussa. Olimme kuitenkin ystävystyneet opiskelun aikana ja pidimme edelleen tiiviisti yhteyttä. Loppuvuodesta Meeristä tuntui, että pihasuunnittelua voisi tehdä myös omissa nimissä ja hän ehdotti firman perustamista. Meillähän oli jo edellisenä vuonna koulussa yrittäjyyden kurssilla huolellisesti laadittu liiketoimintasuunnitelmakin valmiina. Johanna innostui pienen mietinnän jälkeen asiasta ja Carmenia Oy:n toiminta käynnistyi 1.2.2010. Näin jälkeenpäin tuntuu hiukan hassulta, että tämä liiketoimintasuunnitelma oli opiskeluaikana ainut yhteinen ryhmätyömme ja johti yrityksen perustamiseen asti.
Ensimmäisinä vuosina teimme Oulun Asemakadun toimistossa pihasuunnittelua yksityisasiakkaille ja pian myös taloyhtiöille. Osallistuimme aktiivisesti mm. nuorten yrittäjien toimintaan ja Maisemasuunnittelijat ry:n järjestämiin koulutuksiin. Meerin jäädessä äitiyslomalle vuoden 2013 alussa irtisanoimme toimiston vuokrasopimuksen ja Johanna siirtyi työskentelemään kotitoimistoon. Mitä sitä nyt Ouluun asti ajamaan ja tekemään töitä yksin toimistossa kun yksin voi tehdä töitä kotoakin käsin. Tuolloin ei arvattu kuinka monta vuotta toimistoton ajanjakso tulisi lopulta kestämään.
Vuoden 2013 lopulla oli vuoronvaihto Johannan jäädessä äitiyslomalle ja Meerin alkaessa tehdä töitä kotitoimistossa. Vuonna 2015 Carmenia vietti 5-vuotissynttäreitä ja tässä vaiheessa teimme molemmat töitä kotitoimistoista. Tuntui, että jotain uutta ja innostavaa pitäisi keksiä, joten ostimme osake- enemmistön Viherrakennus Pihakukot Oy:stä. Näin pystyimme tarjoamaan asiakkaillemme kokonaisvaltaista palvelua suunnittelusta toteutukseen ja pihanhoitoon. Samalla tietysti myös työmäärä lisääntyi ja tuli vastuuta myös työntekijöistä. Tässä vaiheessa Johanna jäi taas äitiyslomalle, mutta onneksi Pihakukkojen toinen perustajajäsen Timo jäi osakkaaksi ja työnjohtajaksi Pihakukoille.
Vuoden 2016 lopulla Meerin jäi puolestaan äitiyslomalle ja Timokin siirtyi samoihin aikoihin viettämään eläkepäiviä. Tällöin Johanna päätti ottaa yksin vastuun molempien yritysten pyörittämisestä. Siinä olikin ennalta kuviteltua enemmän hommaa yhdelle ihmiselle, sillä Pihakukkojenkin toiminta alkoi kasvaa ja meillä oli aiempaa enemmän työntekijöitä. Onneksi Meeri palasi takaisin töihin syksyllä.
Meerin palatessa töihin syksyllä 2017 alkoi tuntua siltä, että olisi mukava päästä kotitoimistoista yhteiseen toimistoon. Ostimme kiinteistöosakkeen, jossa on tilaa Carmenian toimistolle ja hallitilaa Pihakukkojen kalustolle. Toukokuussa 2018 pääsimme muuttamaan toimistolle ja olimme viiden vuoden tauon jälkeen jälleen kokonaisen vuoden molemmat yrittäjät yhtä aikaa töissä. Aiempina vuosina suunnittelupuolella palvelutarjonta on jo laajentunut leikkipaikkojen tarkastuksiin ja viherrakentamisen valvontaan, mutta viime vuonna ehdimme todella kehittää toimintaa ja laajentaa asiakaskuntaa myös julkiselle puolelle.
Näihin yhdeksään vuoteen on mahtunut paljon tapahtumia ja ihania asiakkaita. Kiitos kaikille asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja yrittäjän elämäntapaa ymmärtäville puolisoille! Tulevaisuudennäkymät ovat positiiviset ja edelleen on aamuisin mukava tulla töihin toimistolle. Monesti sanotaan että ”päivääkään en vaihtaisi pois”. Me voimme sanoa että vaihdettaisiin montakin päivää pois, mutta päivääkään ei kaduta Carmenian perustamista. Carmeniaa perustettessa tavoitteena oli työllistää itsemme maisemasuunnittelijoina ja siinä olemme onnistuneet. Aiomme jatkaa kehittymistä tulevinakin vuosina. Siinä avainsanoja ovat jatkuva kouluttautuminen, avoin suhtautuminen asioihin ja asiakaslähtöisyys.