Markkinoijana Carmeniassa

Kuusiaita

Aikani Carmenialla on tullut päätökseen, päälle neljän kuukauden työssäoppimisjakson maaliviiva häämöttää ja on aika katsella aikaa hieman taaksepäin sekä tutkia oppimiani asioita varsinkin toimialan näkökulmasta.

Aloitin tammikuussa Aava&Bangin järjestämän markkinointivirittämön kautta Carmenialla markkinointisuunnittelijana. Markkinointisuunnittelijan rooliin Carmenialla on sisältynyt Carmenian ja sen tytäryhtiön Viherrakennus Pihakukkojen sosiaalisen median kanavien ja nettisivujen päivittelyä, printtien valmistamista, markkinointisuunnitelmien tekoa ja onpahan tästä koneen ääreltä jalkauduttu jopa valokuvaamaan projektikohteitakin. Tehtävät ovat olleet siis monipuolisia ja koen oppineeni paljon niin graafisen suunnittelun kuin sisällöntuotannonkin puolella. Työskentely Carmenialla on tuonut minulle monenlaisia oivalluksia niin omasta osaamisesta sekä työskentelytavoista kuin myös yrityksen toimialasta. Aikani täällä on ollut opettavaista monelta kantilta ja olen erittäin tyytyväinen että lähdin ohjelmaan mukaan.

Ympäristösuunnittelu oli itselleni aloittaessa täysin tuntematon ala, miksi muka pihan suunnitteluun tarvittaisiin ulkopuolisen apua? Ollaan työskennelty koko Carmenian porukka milloin missäkin lokaatiossa ja pääosin olenkin päässyt tutustumaan itse maisemasuunnittelijoiden töihin etänä teamsin välityksellä. Teams kahvitteluhetkien yhteydessä minulle onkin näytetty niin yksityisten, taloyhtiöiden kuin koulujenkin piha-alueiden suunnittelua. Nämä yleensä myös päättyivät kysymykseen maisemasuunnittelijoiden puolelta “Mitä Noora, oisko sieltä ideoita mikä puu tähän”, heidän varsin hyvin tietäessä että 5/5 vastauksesta puu jonka valitsisin olisi koivu, lähinnä tiedonpuutteen takia. No koivut jäi suunnitelmiin laittamatta, mutta nämä hetket lisäsivät sitä ymmärrystä, miksi tällainen toimiala on olemassa ja miksi sitä ehdottomasti kannattaa hyödyntää.

Miksi sitä apua ympäristösuunnittelussa niin yksityisten kuin julkistenkin kohteiden kohdalla siis tarvitaan? Tässä 5 hyvää syytä, ei maisemasuunnittelun ammattilaisen näkökulmasta:

  1. Maisemasuunnittelijat osaavat ottaa suunnitelmissaan huomioon niin alueen nykyisen kuin tulevankin käyttötarpeen. Pihasuunnittelma lähdetään useasti rakentamaan alueen lähitulevaisuuden käyttötarpeen mukaan, ammattilainen osaa suunnitelmassa katsoa kuitenkin pitemmälle, se lasten trampolinialue voi hyvin olla tulevaisuudessa pation paikka ja hiekkalaatikko voi jatkossa toimia istutusaltaana.
  2. Istutusten menestyminen on todennäköisesti varmempaa. Mikäli asiakas ei satu olemaan kasvien intohimoinen tutkija tai multakuorrutteinen viherpeukalo, voi maisemasuunnittelijoiden apu tulla suureenkin tarpeeseen. Maisemasuunnittelijat ottavat suunnitelmissaan huomioon alueen ominaisuudet ja kasvualustat, onko alue kuiva, paahtaako aurinko mihin, onko maassa tarpeeksi ravinteita? Ottamalla kaikki nämä ja paljon muuta selville jo suunnitteluvaiheessa, voidaan alueelle valita juuri näissä kasvuolosuhteissa menestyvät viherkasvit ja puut. Tällä säästetään niin uudelleen istuttamiseen kuluva aika kuin myös taloudellisesti uusien kasvien kustannukset.
  3. Viheralue juuri sinun toiveidesi mukaan. Vaikka maisemasuunnittelijoilla on omat ideansa ja monesti myös tietoa siitä mitä alueelle ei ehdottomasti kannata laittaa, esimerkiksi juuri edellisen kohdan kasvien puitteissa, on suunnitelman lähtökohtana kuitenkin aina asiakkaan toiveet. Jos taloyhtiöpihaan halutaan parkkialue, leikkialue ja matontamppausalue, suunnitelmassa sieltä löytyy kaikki nuo. Maisemasuunnittelijoiden tehtävä on asetella ne ympäristöön juuri oikeisiin paikkoihin ja tehdä siitä samalla silmää miellyttävä alue, josta kaikki voivat nauttia. Asiakkaalla on siis aina mahdollisuus vaikuttaa!
  4. Kun ympäristö on valmis, suunnittelijat mielellään auttavat niin suunnitelman toteuttajien valinnassa, mutta myös alueen tulevaisuuden hoidon kanssa. Toimiva ympäristö tarvitsee toimivaa hoitoa, näin sen käyttöikä on mahdollisimman pitkä.
  5. Ympäristösuunnittelun ammattilaiselta kysyttäessä mikä puu tiettyyn kohtaan aluetta kannattaa valita, vastaus todennäköisesti vaihtelee siitä minun, markkinoijan ainaisesta koivu vastauksesta.

Loppuun vielä kiitokset Meerille ja Johannalle mahdollisuudesta tutustua paremmin niin markkinoijan töihin, kuin myös ympäristösuunnittelun toimialaan. Kiitos myös mukavista keskusteluista Ailalle ja Marialle sekä Pihakukkojen Sarille, mahtavaa oli päästä tutustumaan teihin kaikkiin. Minun matka jatkuu taas yhtä kokemusta rikkaampana kohti uusia haasteita!

Iloisin vilkutuksin,
Noora Manninen
Carmenian entinen markkinointisuunnittelija